torsdag 10. september 2009

Øvre Storgate

Da jeg og min kjære gikk en tur til byen her en dag,
knipset jeg mer enn 250 bilder.
Og noen av disse var altså
dørene til de ærverdige gamle husene Øvre Storgate.

Jeg har alltid vært fasinert av dører
og tanken på hva hva slags mennesker som levde der inne for mange år siden...
Hva slags skjebner, unge eller gamle,
hvordan var livet?




























Oj, det ble visst veldig mange bilder...


Dette blir også mitt bidrag til ukens ABC,
hvor bokstaven er Ø

33 kommentarer:

Linda sa...

Me toooo...
Fascinert av dører altså :)
Også har jeg tatt bilder der for mange år siden (til musicalen 'Jeg er en seiler').

Gorgeous!

Petunia sa...

Dette var jo mange fine dører samlet i en gate!!! Jøss!
Jeg har neste samme valg som deg også. Gatenavnet minus "stor".
Jeg hadde ikke noen fine bilder denne og fikk ikke reist å tatt noen heller pga sykdom, men jeg har fokusert litt på historien:)
Takk for flott innlegg!!!
PS! Det blir en runde nr 2 i ABC, så det er kjekt om dere tipser bloggvennene deres slik at vi får med oss mange blogger!!!
Petunia

Gry Offernes sa...

Hm. Du har helt rett, man kan skikkelig få seg en tankefull aften ved å fundere på alt det som har skjedd bak disse dørene. Flotte bilder!

Vestlandsjenta! sa...

Virkelig vakre bilder! Skjønner godt din facinasjon for gamle dører, her var det virkelig mange flotte! Likte spesielt godt det siste, ser egentlig ut som en strektegning mer enn et hus! Vakkert!

Turid sa...

Takk for at du viste oss alle de flotte dørene i Øvre storgate!
Nydelige dører!

Mandy Lou sa...

Så mange fine dører og inngangspartier! Det siste bildet var absolutt sjarmerende.

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Her har du fått med deg mye snadder hjem på bildebrikken din :o) Flotte bilder!

mormonsen sa...

Så mange flotte dører og bilder! Jammen ahr vi noen fine "gamlebyer" her i Norge også.

Morten Pedersen sa...

Jeg dør... :-) her var det mange dører

Mette sa...

Tenk at du kan få noe så simpelt som dører til å se så bra ut! ;) Faktisk liker jeg dører jeg også, kikker alltid på de når jeg går forbi, og særlig i øvre storgate. Digget bilde 2, tenk å komme hjem til en sånn dør hver dag! Også den blå døra, da. :)

Evami sa...

SÅ mange flotte dører:) Og jeg er også fascinert av dørene og historiene de kan fortelle:) Tror faktisk det er gitt ut en bok om dørene på Røros:)
Flott innlegg og 250 bilder,pytt sann! Ha en flott fredag:)

Hege - BOLIGglede sa...

Kan ikke bli for mange bilder! Nydelig og fasinerende med dører..:)

KAMILLE BLOMSTER sa...

Utrolig nydelige bilder!! Som du sier; så mye historie, og så mye detaljer! Synd det ikke er vanlig med sånne flott inngangspartier lenger!

Monica sa...

Så mange flotte bilder :) Slik historie er så viktig å ta vare på - nydelig :)

Anonym sa...

Det var mange flotte dører i en og samme gate! Jeg tenker også ofte på historien bak, både bak dører og andre gamle saker. Spennende, er det.

eli e sa...

Vakkert, Elin!
Du kunne sikkert gjort gråstein til diamanter med den redigeringa di!! Nydelig!

Anonym sa...

He, he, du var da nøjsom kun at tage 250 billeder ;-)
Jeg er med på vognen vedr. døre/indgangspartier, og dit 4. foto er ekstra kræs med træarbejder ved vinduerne og det buede metalgitter.
Flot, flot - tak for rundvisningen!

Unknown sa...

Sååååå flotte bilder du har tatt!! Her strømmer minnene på fra jeg var liten. Min mors utrolig herlige tante bodde der, inn den røde porten med runde steiner.. Har vært på mange fine besøk inne i den bygården:)) Så moro å se på bildene:))Husker jeg var så glad i de runde steinene...

*god helg til deg og dine*

mi-rachel sa...

oj..her var det mange fine dører,fasader og farger.
min favoritt er helt klart det siste bildet:)

Viola sa...

Jøje meg så mange flotte dører og bilder!! Ja, benker og dører, begge er flotte motiv for linsa. Og meget interessant med dører, det du sier om hvem som har gått inn og ut, bodd der, til alle tider.. :) Den røde døra med blå kant falt meg i smak, urban dørport. Og den blå i to forskjellige blånyanser, nr 43, om jeg ikke ser helt feil.. Og den nr 48, siste bilde, ser veldig gammel ut, men kanskje er den bare blitt fortere slitt? Inn der kunne jeg godt ha tenkt meg og tatt en titt!! ;)

A home far away sa...

Härliga foton!!

Ha en fin helg
Kram Gunilla i Singapore

Linda sa...

I dig, dig dit it!!! Hatt litt samme ide en gang, men med nummerskilt. :)

Rimkogeren sa...

Mange billeder, men ikke et eneste for meget. Dybt fascinerende. Den sidste, storhed og fald, pirrer min nysgerrighed.

naturglede/Randi Lind sa...

Mange bilder,men alle var jo så fine. Jeg liker også dører, de sier liksom noe alle sammen. Det er bare å la fantasien løpe i hodet. Ønsker deg en flott helg!

Anne sa...

Helt utrolig så mange forseggjorte dører som finnes rundt om. men desverre er det nå slik at det blir ferre og ferre av den, lages ike så mange slike spennende utgaver i dag nei .-))

Ha en superkjekk kveld.

Dagrun sa...

Enig med deg i dørfascinasjon. Er det Trøndelag det her? Flotte bilder i alle fall. Dører med sjel rett og slett.

Ha en flott helg.

TorAa sa...

Takk for turen.
Den var helt vidunderlig.

HildeS sa...

Her var det mange flotte dører. I øvre storgate er det visst litt av hvert.

Jeanette Jess1 sa...

Takk for en flott tur gjennom øvre storgate, ogsp så mange flotte dører da!!!
Morsomt når man går besvist og ser på slike ting, blir litt som wwpw.

Olga T sa...

Underbara bilder från en och samma gata! Bra gjort!

Andrea sa...

jeg er også fascinert av dører ^^

Anonym sa...

Nydelige bilde. Har veldig sansen for fargetonen i bildene dine. Så masse flotte dører du har "fanget" med kameraet ditt.

Tove sa...

Ser at vi har ei felles interesse her.... Då eg budde i England tok eg utruleg mange bileter av dører! Ute på landsbygda og i dei små havnebyane krydde der av fantastiske motiv. PS! Legg det til i blogglista mi, slik at eg finn tilbake til deg! Her inne likte eg meg!